Yoga Tutorials

Leer alles over de houdingen in deze uitgebreide tutorials. Aan de hand van foto's en video's worden de houdingen stap voor stap uitgelegd.

yoga alignment voor de schouders

Schouder alignment in yogahoudingen

“Schouders in de rug!” Ik weet niet hoe vaak ik deze aanwijzing heb gegeven, in de ruim 10+ jaar dat ik les heb gegeven. Het is een bedrieglijk simpel iets, en daarom twijfelde ik of het wel een hele blogpost waard was. Maar soms zijn de simpelste zaken het meest

naar de tutorial »
urdhva dhanurasana

Hoe doe je Urdhva Dhanurasana?

Urdhva Dhanurasana, de omgekeerde booghouding, is dé achteroverbuiging. Dit is een geweldig goede houding om te werken aan kracht en flexibiliteit in de rug, de schouders, de bovenbenen, en de heupen. In deze blog gaan we vooral kijken naar de schouders. Wanneer je nog veel moeite hebt om jezelf omhoog

naar de tutorial »
hoe doe je parivrtta parsvakonasana

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana?

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana, de gedraaide zij-hoekhouding? Deze intensieve staande houding kun je opdelen in 7 verschillende stappen, wat de houding geschikt maakt voor de ultieme beginner, tot gevorderde. Stap 1 In de eerste variant van Parivrtta Parsvakonasana plaats je de linker elleboog achter de rechter knie. Plaats vervolgens

naar de tutorial »
yoga stick figures tekenen

Hoe teken je yogahoudingen? (stick-figures)

Het laatste wat je wil doen als je aan het oefenen (of lesgeven) bent, is zoeken naar de volgende houding in je lijst.. Hoe handig zou het zijn als je in één overzicht je yogaserie of yogales kon uittekenen? In deze blog leer ik je hoe je de yogahoudingen kunt

naar de tutorial »
yoga heupopeners zonder blessures

Heupopeners zonder blessures

Heupopeners. Als je stijve heupen hebt, en het veel moeite kost om in een kleermakerszit te zitten, zullen de oefeningen in een gemiddelde yogales flink tegenvallen. De enige oplossing is oefenen, oefenen en nog eens oefenen! (Zie ook de blog: De 8 meest effectieve heupopeners.) Je wilt de heupen of

naar de tutorial »
hoe maak je je eigen yogaserie

Hoe maak je je eigen yogaserie?

Sequencing is de opbouw van een yogaserie, ofwel de volgorde van de houdingen die je kiest. Sequencing ‘regels’ hebben dus betrekking op het combineren van houdingen of groepen houdingen. Makkelijker gezegd, welke houdingen je beter wel of niet achter elkaar uitvoert. Yogaseries kunnen namelijk een heel ander effect hebben, afhankelijk

naar de tutorial »
yogahouding spreidstand

Hoe doe je de spreidstand?

Hoe doe je de spreidstand (Prasarita Padottanasana A)? In deze blog leer je de houding stap voor stap opbouwen, geef ik je een aantal voorbereidende oefeningen, en vervolgens ook de spreidstand variaties.  Stap 1 Zet de handen onder de schouders op de vingers. Maak de bovenrug hol en kijk naar

naar de tutorial »
pincha mayurasana

Hoe doe je de elleboogstand?

Pincha Mayurasana ofwel de elleboogstand is een hele mooie en statige houding. Zelf zie ik deze houding als een tussenstap tussen de hoofdstand en de handstand. In het begin kost deze houding veel kracht, maar als je eenmaal staat, voelt de houding heel licht aan.  In deze blog leer ik

naar de tutorial »
yoga alignment

Wat is Alignment?

Wat is alignment? Alignment is niets anders dan het uitlijnen van het lichaam, dat wil zeggen het uitlijnen van de botten ten opzichte van elkaar. Een goede alignment is belangrijk om de gewrichten te beschermen, druk op banden en pezen te verminderen, de kans op blessures te verkleinen en om

naar de tutorial »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang 4x per jaar de nieuwsbrief