ardha matsyendrasana

Hoe doe je Ardha Matsyendrasana?

Ardha Matsyendrasana is een van de meest veelzijdige twistings binnen de yoga. De halve koning van de vissen houding – Ardha (half), Matsya (vis), Indra (koning) en Asana (houding) – wordt dan ook binnen verschillende stromingen op verschillende manieren gedoceerd. De variant hierboven (en hieronder) kom je tegen binnen de

naar de tutorial »
hoe doe je de spagaat

Hoe doe je de spagaat?

Soms raken mensen een beetje geïrriteerd als ik dit zeg, maar ik ga het toch doen. De spagaat, is helemaal geen moeilijke houding. Het enige wat je nodig hebt zijn lange hamstrings, en lange quadriceps spieren, en je zit in de houding! In deze blog geef ik je een aantal

naar de tutorial »
yoga spreidzit upavistha konasana

Hoe doe je de spreidzit?

De spreidzit, Upavistha Konasana, is een van mijn favoriete houdingen om te oefenen. Het openen van de binnenbenen heeft voor mij een rustgevend effect, zoals ik dat bijna nergens anders in mijn lichaam vind. Hopelijk geldt – na een beetje oefening – voor jou hetzelfde!  Een goede opwarming De beste

naar de tutorial »
hoe doe je ustrasana

Hoe doe je Ustrasana?

Ustrasana, de kameelhouding, is een heel toegankelijke achteroverbuiging voor beginners, maar tegelijkertijd blijft de houding uitdagend, ook voor gevorderden. De houding is namelijk niet super diep, maar het is ook niet makkelijk om deze helemaal goed uit te voeren. Misschien ervaar je wel eens pijn in de onderrug in deze

naar de tutorial »
yoga alignment voor de schouders

Schouder alignment in yogahoudingen

“Schouders in de rug!” Ik weet niet hoe vaak ik deze aanwijzing heb gegeven, in de ruim 10+ jaar dat ik les heb gegeven. Het is een bedrieglijk simpel iets, en daarom twijfelde ik of het wel een hele blogpost waard was. Maar soms zijn de simpelste zaken het meest

naar de tutorial »
urdhva dhanurasana

Hoe doe je Urdhva Dhanurasana?

Urdhva Dhanurasana, de omgekeerde booghouding, is dé achteroverbuiging. Dit is een geweldig goede houding om te werken aan kracht en flexibiliteit in de rug, de schouders, de bovenbenen, en de heupen. In deze blog gaan we vooral kijken naar de schouders. Wanneer je nog veel moeite hebt om jezelf omhoog

naar de tutorial »
hoe doe je parivrtta parsvakonasana

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana?

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana, de gedraaide zij-hoekhouding? Deze intensieve staande houding kun je opdelen in 7 verschillende stappen, wat de houding geschikt maakt voor de ultieme beginner, tot gevorderde. Stap 1 In de eerste variant van Parivrtta Parsvakonasana plaats je de linker elleboog achter de rechter knie. Plaats vervolgens

naar de tutorial »
yoga stick figures tekenen

Hoe teken je yogahoudingen? (stick-figures)

Het laatste wat je wil doen als je aan het oefenen (of lesgeven) bent, is zoeken naar de volgende houding in je lijst met lange Sanskriet namen.. Hoe handig zou het zijn als je in één overzicht je yogaserie of yogales kon uittekenen? In deze blog leer ik je hoe

naar de tutorial »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang 4x per jaar de nieuwsbrief