Hoe doe je de lotus?

Delen:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Hoe doe je de lotus? Laten we beginnen met een goede voorbereiding! In de eerste houding zet je je voet op de knie, en trek je deze knie naar je toe. Een hele simpele houding, maar ook heel effectief. In de tweede houding leg je de voet net boven de knie, tenen wijzen naar voren. Buig vervolgens voorover, en probeer je borst op je voet te leggen.

Bovenstaande twee houdingen openen de buitenzijde van de heup, heel belangrijk voor het kunnen uitdraaien van het bovenbeen. Op deze manier haal je de flexibiliteit in de lotus uit de heup, en krijg je geen draaiing (en dus pijn) in de knie. 

De beste heupopener voor de lotushouding is deze ‘dubbele duif.’ Leg een hak op de knie, en laat de andere knie zakken op de hak. Probeer dit zo netjes mogelijk te doen; hoe beter je alignment is in deze houding, hoe beter je strekking uitkomt in de heup. Natuurlijk kun je ook de duifhouding zelf oefenen ter voorbereiding op de lotus, lees daar meer over in deze blog

Lotus voor beginners

Onderstaande video is bedoeld voor beginners, die al redelijk wat voorbereidende oefeningen hebben gedaan. Je gaat in deze video voor het eerst je benen in de lotus proberen te leggen!

Lotus voor gevorderden

Ben je al wat verder? Of heb je de beginners video al een paar keer geoefend en kun je liggend in de lotus? Probeer dan deze intermediate lotus video:

Wanneer je heupen al wat meer open zijn, kun je beginnen met de benen in de lotus leggen. Doe dit eerst liggend, zodat de druk op de benen minder groot is:

Als het liggend goed gaat, kun je de lotus natuurlijk ook zittend gaan proberen. Probeer dan wel eerst achter de rug om de voet vast te pakken! Waarom is dit belangrijk? Als je de voet achterlangs vast kunt pakken, ligt de voet op de juiste plek in de lies (hoog genoeg). Dit geeft minder risico op een pijnlijke enkel en verbetert de alignment in de uiteindelijke lotushouding.

En dan is het tijd voor de volledige lotus! Leg een voet hoog in de lies, en probeer deze knie op de grond te leggen (niet duwen). ALLEEN als de knie op de grond uitkomt, is het veilig om het andere been te gaan kruisen. Leg beide voeten hoog in de lies, voor een mooie strakke lotus!

Download hieronder gratis de oefenserie voor de lotus. Warm jezelf voor het oefenen van deze houdingen goed op met behulp van een aantal staande houdingen. Wil je verder oefenen voor de lotus? Probeer dan week 4 van het Asana Program.

yoga serie leer de lotus

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *