Blogs

Wat is de beste yogamat? Hoe ga je om met blessures in de yoga? Wat zijn de 8 meest effectieve heupopeners? Hoe doe je de spreidstand? Hieronder de blogs!

yoga alignment voor de schouders

Schouder alignment in yogahoudingen

“Schouders in de rug!” Ik weet niet hoe vaak ik deze aanwijzing heb gegeven, in de ruim 10+ jaar dat ik les heb gegeven. Het is een bedrieglijk simpel iets, en daarom twijfelde ik of het wel een hele blogpost waard was. Maar soms zijn de simpelste zaken het meest

lees verder »
urdhva dhanurasana

Hoe doe je Urdhva Dhanurasana?

Urdhva Dhanurasana, de omgekeerde booghouding, is dé achteroverbuiging. Dit is een geweldig goede houding om te werken aan kracht en flexibiliteit in de rug, de schouders, de bovenbenen, en de heupen. In deze blog gaan we vooral kijken naar de schouders. Wanneer je nog veel moeite hebt om jezelf omhoog

lees verder »
hoe doe je parivrtta parsvakonasana

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana?

Hoe doe je Parivrtta Parsvakonasana, de gedraaide zij-hoekhouding? Deze intensieve staande houding kun je opdelen in 7 verschillende stappen, wat de houding geschikt maakt voor de ultieme beginner, tot gevorderde. Stap 1 In de eerste variant van Parivrtta Parsvakonasana plaats je de linker elleboog achter de rechter knie. Plaats vervolgens

lees verder »
de 8 beste yogahoudingen voor flexibiliteit

De 8 beste yogahoudingen voor flexibiliteit

In deze blog vind je de 8 beste yogahoudingen voor flexibiliteit voor beginners. Elke oefening is voor een specifiek gebied van het lichaam. Dus een houding voor de hamstrings, een houding voor de heupen, een houding voor de schouders, enzovoorts. Deze blog geeft je ‘een beetje van alles.’ Lees verder

lees verder »
hamstrings strekken yoga oefeningen

Strek je hamstrings met deze oefeningen

Korte hamstrings zijn erg vervelend in de gemiddelde yogales, omdat je deze spiergroep in bijna alle houdingen wel tegenkomt. Een zittende vooroverbuiging is heerlijk ontspannend.. maar niet met korte hamstrings. Wanneer je wilt werken aan lengte in de hamstrings, wil ik je adviseren om elke ochtend 2 minuten voorover te

lees verder »
yoga in de ochtend

Yoga in de ochtend

Yoga in de ochtend geeft je energie, concentratie, en je gaat met meer rust de dag in. 15 tot 20 minuten – het hoeft niet veel te zijn – oefenen houdt het lichaam soepel en in balans. Wanneer je dit combineert met een korte meditatie of Savasana van 5 minuten,

lees verder »
yoga stick figures tekenen

Hoe teken je yogahoudingen? (stick-figures)

Het laatste wat je wil doen als je aan het oefenen (of lesgeven) bent, is zoeken naar de volgende houding in je lijst.. Hoe handig zou het zijn als je in één overzicht je yogaserie of yogales kon uittekenen? In deze blog leer ik je hoe je de yogahoudingen kunt

lees verder »
yoga heupopeners zonder blessures

Heupopeners zonder blessures

Heupopeners. Als je stijve heupen hebt, en het veel moeite kost om in een kleermakerszit te zitten, zullen de oefeningen in een gemiddelde yogales flink tegenvallen. De enige oplossing is oefenen, oefenen en nog eens oefenen! (Zie ook de blog: De 8 meest effectieve heupopeners.) Je wilt de heupen of

lees verder »
hoe maak je je eigen yogaserie

Hoe maak je je eigen yogaserie?

Sequencing is de opbouw van een yogaserie, ofwel de volgorde van de houdingen die je kiest. Sequencing ‘regels’ hebben dus betrekking op het combineren van houdingen of groepen houdingen. Makkelijker gezegd, welke houdingen je beter wel of niet achter elkaar uitvoert. Yogaseries kunnen namelijk een heel ander effect hebben, afhankelijk

lees verder »
yogahouding spreidstand

Hoe doe je de spreidstand?

Hoe doe je de spreidstand (Prasarita Padottanasana A)? In deze blog leer je de houding stap voor stap opbouwen, geef ik je een aantal voorbereidende oefeningen, en vervolgens ook de spreidstand variaties.  Stap 1 Zet de handen onder de schouders op de vingers. Maak de bovenrug hol en kijk naar

lees verder »
yogaserie schouders

Anatomie van de schouders + oefeningen

In deze blog geef ik je 8 oefeningen om de schouders goed te openen. Van deze 8 losse oefeningen heb ik een yogales gemaakt, en deze kun je downloaden als oefenserie voor thuis. Meer lesseries vind je in het Hatha Yoga Lesseries Boek. Yoga oefeningen voor de schouders zijn effectief,

lees verder »
yoga blok

Yoga Props: Welk yogablok kies je?

Werken met hulpmiddelen (props) heeft vele voordelen, zoals uit de ontspanning op de bovenstaande foto blijkt (probeer deze houding, het is veel comfortabeler dan je denkt!) Maar soms is het moeilijk kiezen. Met props, of zonder props? Met een bolster, dekens, of blokken? Bovenstaande liggende ‘schouderstand’ kan namelijk ook uitgevoerd

lees verder »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang 4x per jaar de nieuwsbrief

Werkboeken, online yogalessen,
cursussen & lesseries boeken.

info@lienekesyogacompany.nl

socials

© 2020 Lieneke’s Yoga Company