Inversies en armbalans

Inversies zijn omgekeerde houdingen. Deze houdingen werken ontspannend, en doordat ze de schildklier stimuleren, hebben ze een positief effect op de hormoonhuishouding. Ook geven ze energie en een gevoel van gelijkmoedigheid. In deze omgekeerde houdingen gaat de aandacht naar binnen, er wordt nieuwe energie opgedaan, en er ontstaat een gevoel van gelijkmoedigheid. Sirsasana, de hoofdstand, is ook een omgekeerde houding, alleen heeft deze niet dezelfde uitwerking. De hoofdstand is een stimulerende houding, geeft energie, en de aandacht gaat naar buiten. De hoofdstand is daarom meer geschikt om een les mee te beginnen, de ploeg en de schouderstand zijn goede houdingen om een les mee af te sluiten.

Dit overzicht van de inversies en armbalans houdingen maakt onderdeel uit van het HATHA YOGA LESSERIES BOEK, met daarin 60+ complete Hatha Yoga lessen op beginners en intermediate niveau. Het overzicht is nog niet helemaal compleet, de ontbrekende video’s zullen de komende maanden worden toegevoegd. Naar het armbalans overzicht.

klassieke inversies

Klik op de links onder de namen van de klassieke houdingen voor hun variaties.

sirsasana

salamba sarvangasana

halasana

karnapidasana

viparita karani

setubandha sarvangasana

matsyasana

uttana padasana

variaties
sirsasana hoofdstand
sirsasana

Inlopen in de hoofdstand

hoofdstand een knie naar de borst

hoofdstand 2 knieen naar de borst

eka pada sirsasana

urdhva dandasana

Zie ook de HOOFDSTAND TUTORIAL voor meer informatie over deze mooie yogahouding. 

halasana ploeg
halasana

halasana armen langs het hoofd

halasana twist 1

halasana twist 2

halasana restoratief

setubandha sarvangasana
setubandha sarvangasana

brug armen los

brug handen onder de voeten

brug enkels vast

brug blok onder heiligbeen

setubandha restoratief 1

setubandha restoratief 2

Armbalans

Armbalans houdingen vergroten zoals geen andere yogahoudingen de kracht in de buikspieren, de rug, schouders, armen, polsen en handen. Omdat er een grote mate van flexibiliteit nodig is voor de meeste armbalans houdingen, is dit een subtiele kracht, diep in het lichaam. Armbalans oefenen vergroot de proprioceptie (waar je lichaam zich in de ruimte bevindt) en hierdoor groeit het lichaamsbewustzijn enorm. Daarnaast geven deze houdingen zelfvertrouwen: Net zoals staande balanshoudingen werken ze aardend, maar het kunnen balanceren op je handen geeft nóg meer gronding en een gevoel van vertrouwen – namelijk dat je alles aankunt. Als je na honderden keren proberen eindelijk je balans vindt en je angst (om te vallen, lees: falen) onder ogen ziet, leert het dat je alles kunt bereiken in je leven. Je inspanning garandeert je succes.

klassieke Armbalans

Klik op de links onder de namen van de klassieke houdingen voor hun variaties.

chaturanga dandasana

pincha mayurasana

handstand

bakasana

vasisthasana

visvamitrasana

tittibhasana

astavakrasana yoga armbalans houding

astavakrasana

variaties
chaturanga dandasana
Chaturanga dandasana

hoge plank

schuine plank

halve schuine plank

pincha mayurasana
Pincha Mayurasana

ardha pincha mayurasana

pincha mayurasana met één been

Zie ook de ELLEBOOGSTAND TUTORIAL voor meer informatie over deze mooie yogahouding. 

meer houdingen

Dit overzicht van de liggende houdingen maakt onderdeel uit van het HATHA YOGA LESSERIES BOEK, met daarin 60+ complete Hatha Yoga lessen op beginners en intermediate niveau.

Werkboeken, online yogalessen,
cursussen & lesseries boeken.

info@lienekesyogacompany.nl

socials

© 2020 Lieneke’s Yoga Company